Je wordt er bijna moedeloos van. Al die berichten over de alsmaar stijgende kosten van papier, karton en enveloppen. Om nog maar niet te spreken over de portokosten en andere verzendkosten. Dit zorgt ervoor dat Direct Mail (DM) als marketinginstrument steeds duurder wordt. Toch blijft DM een uiterst zinvolle investering als je scherp en gericht target, stuurt op kosten in de uitvoering en je mailpack slim samenstelt. Maar is het dan niet veel voordeliger om gebruik te maken van e-mail marketing?
Als je puur kijkt naar de kosten van het versturen van 10.000 brieven ten opzichte van 10.000 e-mails, dan is een e-mailing inderdaad stukken goedkoper. De kosten per duizend verstuurde e-mails (CPM) zijn een paar euro, terwijl 1 poststuk al snel op 32 cent of hoger zit. En dan moet je nog gaan printen, in een enveloppe stoppen en zorgen dat het bij de post wordt aangeboden. Dus ja, e-mailen is veel goedkoper. Maar een betere vraag is ‘wat levert een e-mail nu eigenlijk op?’ Als het niet effectief is en geen nieuwe klanten, opdrachten of aanmeldingen oplevert, dan heb je ook niets aan goedkoop.
Is DM dan effectiever?
Ja is hier het eenvoudige antwoord. De conversie is vele malen hoger, het meeleeseffect is beter, de bewaartijd is langer en het versterkt de reputatie van je merk en de impact van de boodschap enorm. Zeker als je in ogenschouw neemt dat je gemiddeld zes keer een e-mail moet versturen om hetzelfde resultaat te behalen als met een papieren mailing.
Dus maar altijd beter Direct Mail inzetten? Ook dat is natuurlijk onzin. E-mail heeft zeker zijn voordelen. Los van de kosten, kun je in elk geval beter het resultaat meten, makkelijker testen wat wel en niet werkt en sneller bijsturen.
Betere keuzes
Onze conclusie is dat de prijsverhogingen in de grafische industrie onze opdrachtgevers juist dwingen om beter, slimmer en bewuster na te denken over het gewenste eindresultaat. En dan blijft DM een onmisbaar en zinvol instrument. Soms stand-alone met extra aandacht voor een opvallende en aantrekkelijkheid vormgeving en boodschap, soms met een telefonische opvolging en ja, heel vaak gecombineerd met e-mail marketing. Afhankelijk van het type campagne adviseren wij Direct Mail, emailmarketing, telefonisch klantcontact of juist een combinatie van verschillende kanalen. Benieuwd wat Drukkerij Zwinderman voor je kan betekenen? Neem dan contact met ons op.