“De ‘revival of print’ is ingezet”

“Er is een omslag van digitaal naar print te zien: brochures, leaflets en zelfs weer relatiemagazines”, stelt Medard Scholten. De reden: “E-mailmarketing is over het hoogtepunt heen. De populariteit van dit medium is de oorzaak van zijn eigen ondergang.”

Scholten komt tot dit inzicht, omdat hij als directeur van vertaalbureau Blauvelt Doublenative ‘een duidelijke tendens naar print’ constateert: “Zoals uitzendbureaus indicatoren voor de economie zijn, zo zijn vertaalbureaus indicatoren voor trends in teksten en gebruikte media. (…) Tot 2017 was alles georiënteerd op internet – websitevertalingen, SEO-georiënteerd, e-mailnieuwsbrieven; alles kort, krachtig en met een duidelijke ‘call to action’. Nu zien wij een omslag van digitaal naar print.”

Er zijn volgens Scholten verschillende oorzaken voor deze ‘revival of print’. Klanten krijgen een dermate grote hoeveelheid digitaal leesvoer te verwerken, dat commerciële boodschappen veel minder opvallen. Ook de trefkans van websites staat onder druk. En er is bezorgdheid over de nieuwe regels voor telemarketing. “De oplossing? Inderdaad: weer, zoals vroeger, door een gelikte brochure in de bus te doen”, zegt Scholten, die in zijn artikel (dat op Adformatie.nlen BouwKennisBlog verscheen) benadrukt dat het daarbij gaat om de interactie tussen print en digitaal: “Print voor ‘attention & interest’ en digitaal voor ‘desire & action’.”