“De duidelijke meerwaarde van drukwerk”

Drukwerk blijft geliefd. Werktrends zette een aantal ontwikkelingen op een rijtje die deze stelling onderbouwen: “Veranderingen in de regelgeving, innovaties en de bundeling van verschillende technologieën, zoals kunstmatige intelligentie (AI) en augmented reality (AR), leiden ertoe dat drukwerk zelfs een glansrol kan vervullen.”

Marketeers hebben een verkeerd beeld van drukwerk. Uit onderzoek blijkt dat kranten, tijdschriften en direct mail wat rendement betreft van alle mediakanalen respectievelijk op de derde, vierde en zesde plaats staan, terwijl sommige reclamemakers en marketingbureaus kranten en direct mail op plaats zeven en tijdschriften op plaats tien schatten. Er kan allerlei moois gebeuren als we dat misverstand bij marketeers weten weg te nemen:

1. Direct mail en AVG

Toen de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) op 25 mei 2018 in werking trad, werd al snel duidelijk dat e-mail het onderspit zou delven en dat direct mail aan belang ging winnen. Voor die laatste heb je immers geen toestemming of aanmeldingen nodig, waardoor een direct-mailcampagne daadwerkelijke interesse bij de ontvanger kan aanwakkeren.

2. Zakelijke groei

Uit het CMO-onderzoek van Dentsu Aegis uit 2018 blijkt dat Europese marketeers de druk voelen om steeds meer groei te behalen, merken krachtig aan te sturen en een betere algehele klantervaring te bieden. Drukwerk is voor die drie doelen het medium bij uitstek.

3. Digitalisering

De wens om overtuigende campagnes op te stellen, leidt tot een versterking van digitaal drukwerk binnen de multichannelmarkt. De kosteneffectiviteit en kwaliteit doen niet onder voor die van offsetdrukwerk, terwijl je daarnaast personalisatie kunt aangrijpen om, op basis van data, doelgericht campagne te voeren.

Lees het volledige artikel over de meerwaarde van drukwerk op het Werktrends-portal van Ricoh.