HAH-krant bereikt ruim de helft van Nederland

Een gemiddeld nummer van een huis-aan-huis-krant bereikt ruim 53 procent van alle Nederlanders van 13 jaar en ouder; dat zijn 7,7 miljoen mensen. Dat blijkt uit de ‘NOM Regio Monitor 2018’, die ook constateert dat ruim 10 miljoen mensen in de afgelopen 12 maanden wel eens een HAH-krant hebben gelezen.
Volgens de NOM Regio Monitor 2018 worden de voor het onderzoek gemeten titels gelezen in alle bevolkingslagen: “52 procent van de lezers is vrouw en 48 procent mannen. Ook jongeren lezen HAH-kranten: 21 procent is jonger dan 34 jaar en 45 procent is jonger dan 50 jaar.”
(bron: SVDJ)
Branche-deskundige Piet Bakker analyseert op de website van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek (SVDJ) de NOM-cijfers: “Zeven huis-aan-huisbladen bereiken meer dan 100.000 lezers. De Echo [in Amsterdam] is de grootste. Op 2 en 3 staan ook grote-stads-kranten: De Posthoorn (Den Haag) en De Havenloods uit Rotterdam.” De Echo heeft een oplage van 365.000, de Havenloods van 252.000 en de Posthoorn van 206.000.
(Bron: SVDJ)
Bakker signaleert dat het totale HAH-bereik lijkt te zijn afgenomen, “van 62 procent in 2014 en 2016 naar 53 procent nu”. Ook waarschuwt hij voor een mogelijke bedreiging voor de HAH-kranten van de kant van de overheid: “Staatssecretaris Knops heeft een wetsvoorstel ingediend waarbij de verplichting voor gemeenten om officiële bekendmakingen in ‘papieren’ huis-aan-huisbladen te publiceren gaat vervallen. Dat zou 16,5 miljoen Euro besparen. Huis-aan-huisbladen zouden dus maximaal eenzelfde bedrag aan advertentie-inkomsten kwijtraken.”