Factureren per post duur?

Het klinkt heel logisch en steeds meer bedrijven doen het; digitaal factureren. Op het eerste gezicht lijkt deze oplossing veel kosten te besparen. Geen portokosten, minder gebruik van papier en enveloppen en niet te vergeten de werknemer die de facturen insteekt. Onder aan de streep blijkt dit echter heel anders uit te pakken.

Het Deense bedrijf Natur-Energi heeft onderzoek gedaan naar de effecten van digitale facturatie t.o.v. facturatie per post. Hun huidige systeem bestaat uit het digitaal factureren van klanten. Om te achterhalen of het versturen van een papieren factuur de betalingssnelheid zou bevorderen, hebben zij een testgroep van 2.879 nieuwe klanten geselecteerd.

Het betalingsgedrag van deze klantengroep werd vervolgens twee maanden lang zorgvuldig gevolgd en vergeleken met het betalingsgedrag van de huidige klanten die digitale facturen ontvangen. Het onderzoek toonde aan dat aan 59% van de klanten, die een factuur via e-mail hadden ontvangen, een betalingsherinnering moest worden gestuurd. Dit t.o.v. slechts 29% van de klanten die een papieren factuur hadden ontvangen. 80% van de klanten die een digitale herinnering hadden ontvangen, belden naar de organisatie om aan te geven dat zij de eerste factuur niet hadden ontvangen of de factuur wellicht in de SPAM-filter terecht was gekomen. Slechts 50% van de klanten die een herinnering per post hadden ontvangen namen contact op met de organisatie.

De grote stroom aan telefoontjes legt een grote druk op de telefooncentrale en het personeel van de klantenservice en blijkt ongeveer € 7 per gesprek te kosten. Kortom, de additionele kosten van digitale facturering liggen veel hoger dan bij papieren facturering. Uit het onderzoek bleek dat de gemiddelde kosten per klant om betaald te krijgen bij digitale facturatie € 4,28 per klant is t.o.v. € 2,42 per klant bij een papieren factuur.

Uit het onderzoek kan geconcludeerd worden dat nieuwe klanten hun facturen later betalen als zij de factuur via e-mail i.p.v. via post ontvangen. Daarnaast blijkt zelfs dat het versturen van facturen via e-mail tot een stijging van de totale kosten leidt. Ofwel; het versturen van facturen per post leidt zowel tot sneller betalingsgedrag als tot lagere kosten voor de organisatie. CFO Gert Lund Storgaard: “Liquiditeit is een belangrijke succesfactor in een nieuw en snel groeiend bedrijf. Om deze reden zullen we doorgaan met het versturen van fysieke facturen naar nieuwe klanten.”

bron: www.envelopes.buhrmannubbens.com