Wat is brandmanagement?

Brandmanagement is een standaardiseringsproces voor merkmaterialen, waarbij iedereen die aan merkuitingen werkt (zowel intern als extern) bepaalde richtlijnen volgt. Denk bij externe stakeholders aan toeleveranciers, drukkers of bureaus die marketingafdeling ondersteunen. Brandmanagement is een belangrijke discipline voor iedereen die als vertegenwoordiger van jouw merk optreedt, of ze dat nou via e-mail, social media, gedrukte media, signage of een ander kanaal doen.

Als marketeers kampen met problemen op dit gebied, dreigen ze het imago en de merkbelofte van hun bedrijf in gevaar te brengen. Met speciale brandmanagementsoftware is het mogelijk mondiaal én lokaal marktmanagement te voeren en daarbij de touwtjes van de merkbeleving in handen te houden.

Wat doet brandmanagementsoftware?

Het kerndoel van brandmanagementsoftware is als volgt: jouw merk opbouwen en beschermen via alle kanalen die je gebruikt om klanten, potentiële klanten en partners te bereiken en met hen te communiceren. Brandmanagementsoftware werkt anders dan processen en systemen die door een bedrijf zelf zijn ontwikkeld. Deze technologie is speciaal ontwikkeld voor de problemen waar marketeers tegenaan lopen.

Quote van Gleanster’s Guide to Content Marketing Technologies: “Marketeers hebben unieke en specifieke behoeften op het gebied van contentmanagement. Het lukt organisaties echter steeds minder goed om grip te houden op de chaos van multichannel contentproductie. Vaak kunnen ze met deze middelen de efficiëntie en effectiviteit van hun marketing niet optimaliseren.”

Met brandmanagementsoftware kunnen marketeers de contentcreatie en -uitvoering in betere banen leiden, vooral als ze deel uitmaken van grote teams met leden op verschillende locaties, en werken met een waaier aan online- en offlinekanalen.

Een complexe situatie. Voor teams die over de hele wereld zijn verspreid, telt de schaalbaarheid van deze technologie dan ook extra zwaar. Dit is zelfs een van de belangrijkste eisen. De software wordt binnen grote ondernemingen vaak aan de backofficekant van de marketingafdeling gebruikt, omdat hier de contentmarketingmotor draaiende wordt gehouden.

Wat maakt brandmanagementsoftware zo belangrijk?


Brandmanagementsoftware legt een basis voor iedereen die naar buiten toe communiceert. Hiermee garandeert de organisatie dat alle merkuitingen de juiste branding hebben en voldoen aan de regels van het bedrijf, ongeacht het gebruikte kanaal. De software dient drie duidelijke doelen:

– Bescherming van merkidentiteit en -integriteit
Je merk is een optelsom van alle contactmomenten tussen de klant en jouw organisatie. Bij elke uiting moet de merkidentiteit dan ook worden gehandhaafd; een enorme verantwoordelijkheid. Als een uiting onsamenhangend is en de branding, de boodschap of het ontwerp niet klopt, kan dit het merk schade toebrengen.

– Hulpmiddel voor sales enablement
Salesteams rekenen op snelheid en relevantie. Ze moeten snel toegang hebben tot content die niet alleen de juiste branding heeft, maar ook relevant is voor de (potentiële) klant voor wie ze de content nodig hebben. Met brandmanagementsoftware krijgt een salesteam supersnel de juiste, goedgekeurde assets in handen. Daarbij is het bovendien mogelijk e-mails, PowerPoint-slide’s, hand-outs en andere soorten middelen te personaliseren. Als ze niet over deze mogelijkheden beschikken, willen salesteams nog weleens het heft in eigen handen nemen – met alle gevolgen van dien. In hun pogingen de content op hun doelgroep af te stemmen, bedenken ze middelen die niet zijn goedgekeurd en evenmin aan de regels van het bedrijf voldoen.

– Marketingportal met ‘zelfbediening’
Goedgekeurde middelen zijn beschikbaar waar en wanneer je ze nodig hebt. Daarom hoeven fieldmarketeers het marketingteam niet lastig te vallen met verzoekjes om marketingmaterialen en kunnen ze als het ware zichzelf bedienen. Zo hoeven er minder losse middelen te worden gemaakt, omdat teamleden de goedgekeurde middelen op elk gewenst moment kunnen aanpassen, waar ze ook zijn.

 

Bron: Werktrends.nl