Blog

Interieurfolie

Interieurfolie

Het interieur van een andere uitstraling voorzien, is vaak een hele opgave. Het betekent vaak dat er gesloopt moet worden en er bovendien moet worden geïnvesteerd in nieuwe materialen. Muren zijn meestal nog wel eenvoudig aan te pakken, met behulp van verf of behang. Maar hoe zit dat met kozijnen, deuren en andere onderdelen van het interieur die zich niet eenvoudig laten bewerken? Behangen en schilderen is niet overal mogelijk. Interieur wrap folie biedt een perfecte oplossing. Hiermee kun je eenvoudig elk oppervlak “wrappen”. Omdat de folie zich naar het oppervlak vormt, kan vrijwel alles hiervan worden voorzien.

Wat is interieur wrap folie precies?

Interieur wrap folie is een zeer hoge kwaliteit folie met een zelfklevende ondergrond. Deze folie kan worden gebruikt om tal van zaken in het interieur te wrappen. Deze techniek ken je waarschijnlijk van auto wrap. Interieur wrap folie is vergelijkbaar. Het oppervlak wordt voorzien van een laag folie in de gewenste kleur om zo een geheel nieuwe uitstraling te creëren.

Naast interieurfolie is er ook exterior folies. Deze folies zijn geschikt voor buitentoepassingen waardoor je mooie effecten kan aanbrengen, bijvoorbeeld zuilen buitenzuilen van een marmer-look voorzien of hout-look.

Voordelen van interieur wrap folie


Interieur wrap folie is in de eerste plaats dus een uitstekende manier om bijna elk gewenst (hard) oppervlak van een andere uitstraling te voorzien. Daarbij is het ook nog eens een niet-permanente oplossing. De folie kan indien gewenst weer verwijderd worden. Dit betekent dat het oppervlak waarover de folie wordt aangebracht beschermd wordt en zijn originele staat behoudt. Wie de folie weer verwijderd, zal hier oppervlakken in de originele staat voor terugkrijgen. Dit maakt interieur wrap folie uitermate geschikt in veel verschillende situaties, bijvoorbeeld:

  • Voor het tijdelijk veranderen van de uitstraling
  • Voor het smetteloos houden van het originele interieur
  • Wanneer verven en behangen niet mogelijk zijn
  • Wanneer verven of behangen niet is toegestaan

Vaak zijn de mogelijkheden tot het veranderen van vaste interieurdelen beperkt wanneer je een pand of ruimte huurt. Veel gebruikers kiezen dan (in overleg) voor interieur wrap folie. Hiermee is het namelijk mogelijk om de uitstraling te veranderen zonder schade of definitieve veranderingen toe te brengen aan muren, kozijnen en nog veel meer.

Interieur wrap folie in alle kleuren

Drukkerij Zwinderman levert interieur wrap folie in alle kleuren. Zeer handig is dat de meeste gebruike kleuren RAL-codes kennen. Dit maakt bestellen eenvoudig. Daarbij is het ook nog eens zo dat je op deze manier eenvoudig kunt kiezen voor dezelfde kleur als dat het oppervlak momenteel al heeft. Dit verraadt direct nog een voordeel van deze folie.

 

Goede interieur wrap folie beschermt

Goede interieur wrap folie brengt een beschermende laag aan over het te beplakken oppervlak. Dit kan in tal van situaties van pas komen, bijvoorbeeld wanneer de bestemming van de ruimte tijdelijk wijzigt. Maar ook wanneer het een geruststellend idee is om oppervlakken altijd goed te beschermen, is deze folie een perfecte keuze. Wanneer uitstraling en stevigheid hand in hand moeten gaan, biedt de folie altijd een oplossing. Immers: alle vormen en contouren worden behouden, dus de folie doet geen afbreuk hieraan.

Bij Drukkerij Zwinderman gaan wij altijd voor een uitstekende prijs/kwaliteitverhouding. Daarom leveren wij hoge kwaliteit interieur wrap folie. Dit betekent niet alleen dat de folie mooi is om te zien (naast tal van kleuren is ook folie met dessin leverbaar), maar ook dat de folie tegen een stootje kan. Goede interieur wrap folie is namelijk behoorlijk krasbestendig. Een klein stootje zul je niet op de folie zien. Mocht er wel schade aan worden toegebracht, dan is het in bijna elk geval zo dat het vaste oppervlak niet beschadigd is.

Goede interieur wrap folie kenmerkt zich ook door handelbare eigenschappen. Onze folies laten zich eenvoudig aanbrengen. Dit betekent dat ze gemakkelijk buigen, eenvoudig te snijden zijn en zich goed aan laten brengen, zonder dat er veel luchtbellen ontstaan. Eventuele luchtbelletjes kunnen eenvoudig worden weggewreven.

Interieur wrap folie kan bewerkt worden

Extra aantrekkelijk aan interieur wrap folie, is dat de folie bewerkt kan worden. zo kunnen er gewoon stickers worden geplakt. Dit gaat zeer eenvoudig met behulp van applicatietape. Ook hiermee zijn wij je graag van dienst. Als allround specialist kan Drukkerij Zwinderman namelijk niet alleen helpen met het leveren van benodigde materialen; wij kunnen ook helpen met ontwerpen of het aanbrengen van materialen.

Advies nodig over interieur wrap folie?


Interieur wrap folie aanbrengen, wil je natuurlijk in een keer goed doen. Daarom kun je bij ons niet alleen interieur wrap folie kopen, maar kun je ook terecht voor hulp en advies. Wij horen graag wat je doel is met de folie, zodat wij je kunnen vertellen wat hiervoor de perfecte soort is.

Interieur wrap folie laten aanbrengen door een specialist

Het aanbrengen van interieur wrap folie is in veel gevallen goed zelf te doen. Op vlakke of eenvoudig gevormde oppervlakken bijvoorbeeld. Anders is dat wanneer de folie aangebracht moet worden op oppervlakken met veel vormen of lastig te bereiken plekken. Je kunt een beroep op ons doen voor het laten aanbrengen van interieur wrap folie door een ervaren vakman. Wij zorgen voor een perfect resultaat.

Papierrecycling opnieuw toegenomen: nu 89 procent

Nederland behoudt zijn koploperspositie op het vlak van papierrecycling. Van al het nieuw op de Nederlandse markt gebrachte papier en karton
(verpakkingen uitgezonderd) is in 2019 liefst 89% ingezameld en hergebruikt. Dat is 3% meer dan in 2018.
Stichting Papier Recycling Nederland (PRN) heeft de cijfers gepubliceerd van de recycling van niet-verpakkingstoepassingen van papier en karton, zoals kranten, tijdschriften, boeken, folders en schriften: “In 2019 werd in totaal 1.090 kiloton papier en karton (niet-verpakkingen) op de markt gebracht. Daarvan werd 967 kiloton ingezameld en hergebruikt. Dat betekent een recycling- percentage van 89%. Dit percentage bedroeg in 2018 nog 86%, terwijl de recyclingdoelstelling 75% is. Op Europees niveau ligt het percentage papierrecycling op circa 72,5% (2017).”

Grondstof voor nieuw papier

Recycling van papier en karton is belangrijk. Oudpapier is de belangrijkste grondstof voor nieuw papier. In Nederland bestaat 86% van het nieuw gemaakte papier en karton uit oudpapier.

DRUKWERK BESTANDEN MAKEN 4 DUMMIES

DRUKWERK BESTANDEN MAKEN 4 DUMMIES

Bij Drukkerij Zwinderman staat de studio paraat om u te helpen bij het druk klaar maken van drukwerk bestanden. Soms lukt het niet omdat essentiële informatie ontbreekt of het is niet om te zetten. Daarom hier enkele tips voor het aanleveren van drukwerk bestanden zonder dat we het voor u ingewikkeld maken.

CMYK of RGB
CMYK – Staat voor cyaan, magenta, geel en zwart. (full colour) Dit zijn de kleuren die worden gebruikt om uw document in alle kleuren af te drukken, een druk bestand moet dus worden ontworpen met behulp van CMYK. De printer / pers zal deze vier kleuren gebruiken om alle kleuren in uw document te creëren.

RGB – staat voor Rood, Groen en Blauw. RGB wordt alleen gebruikt in een digitale omgeving, uw TV, tablet, smartphone of computer gebruikt deze kleuren. Tenzij u een ontwerp maakt voor een website of een e-mail, is RGB is niet wat je gebruikt voor print design.

Het is belangrijk om alleen gebruik maken van de CMYK-modus op alle print- gerelateerde items.

4/4, 4/1, 4/0
Vraag je jezelf af wat 4/4 of 4/0 is en wat het verschil is?

Laten we beginnen met het drukken van een visitekaartje als voorbeeld. Met eerste getal geeft de drukker hoeveel kleuren u van plan bent om af te drukken op de voorkant van het visitekaartje. Als het een 4 is, dan dat betekent dat het zal worden gedrukt in full colour met behulp van CMYK (4-kleuren druk). Een 1 betekent dat je 1 kleur inkt gebruikt (meestal PMS kleur systeem), 0 betekent dat er niets moet worden afgedrukt.

Ook het tweede getal betekent hetzelfde, behalve dat het verwijst naar de achterkant van het visitekaartje. Daarom, 4/4 betekent dat u gaat afdrukken in full colour op de voor- en achterkant van de kaart, terwijl 4/1 betekent full colour op de voorkant en zwarte inkt op de achterkant.

In de meeste gevallen zal het goedkoper voor u zijn om in minder kleuren te drukken.

Pantone PMS Waaier

Pantone kleuren
Daarnaast is er nog een kleurensysteem: Pantone kleuren, oftewel PMS (Pantone Matching System) Dat werkt zoals een verf mengmachine in de bouwsupermarkt: kant en klare kleuren aanmaken. Omdat deze kleuren verschillen voor gestreken (glanzend) en ongestreken (mat) papier zijn er nummers met een U ervoor (uncoated) en C ervoor (coated). Omdat deze kleuren worden gemengd uit heel veel zuivere pigmenten zijn deze PMS kleuren veel rijker en beter van kwaliteit, vooral bijvoorbeeld in paars, turquoise en oranje zie je een groot verschil!

Afloop – Bleed
Afloop is een extra randje rondom het drukwerk wat de drukker eraf mag snijden om een haarscherp snijresultaat te krijgen.
Een drukker kan niet exact tot op de micron op het gedrukte randje snijden. Tijdens het drukken komt er lucht tussen de vellen in de stapel papier. De vellen kunnen hierdoor tijdens het snijden een beetje onderling verschuiven. vandaar het extra randje van 3 mm. rondom wat wordt afgesneden zodat dit niet opvalt (schoon snijden).

Om te bepalen of u een afloop nodig hebt is een snelle blik op het document voldoende. Loopt een foto of een decoratie tot aan de rand van de pagina? Als dat zo is, heb je een afloop nodig van 3 mm. Als al uw foto’s, afbeeldingen of kleuren stoppen op minimaal 5 mm van de kant (onbedrukte ruimte rondom het hele document), dan is er geen afloop ruimte nodig.

De 5 mm afstand van de rand is nodig omdat het snijverschil daarbij niet opvalt.

CMYK Dot Screen

De grafische resolutie (DPI)
Een drukker vraagt om een ​​”hoge resolutie” beeld. Over dit onderwerp kan ik waarschijnlijk apart een blog schrijven, dus ik zal proberen dit zo eenvoudig mogelijk te houden.

Als we spreken over de resolutie hebben we het over DPI van een afbeelding (dots / puntjes per inch) op de huidige omvang (100% afmeting op het papier).

Een drukker heeft 300 dpi nodig, op ware grootte (100%), om een schoon en scherp beeld te garanderen. Dit komt vooral omdat printers en drukpersen printen met meer dots per inch. Een “dot / punt” is een stipje kleur (cyaan, magenta, geel of zwart) van de gebruikte inkten.

Beelden voor de web hebben meestal een veel lagere resolutie: 72 dpi omdat uw scherm alleen kan weergegeven met 72 dots per inch. Alhoewel deze resolutie nu stijgende is vanwege hogere kwaliteit beeldschermen is het meeste beeld van een website nog steeds niet bruikbaar voor het maken van drukwerk.

Is het nog steeds te ingewikkeld?
Dan staat bij drukkerij Zwinderman de koffie voor u klaar. Op onze website vindt je onze merken en voorbeelden van producten die inspireren. Mocht je meer informatie willen ontvangen of een op maat gemaakte offerte kan je altijd contact opnemen met ons of gewoon even langs komen. Bij ons staat persoonlijk contact hoog in het vaandel in combinatie met een eigentijdse website zodat wij je altijd van dienst kunnen zijn. Wij leveren maatwerk en kunnen door middel van onze eigen studio bestanden controleren, aanpassingen maken en uw ontwerp verzorgen.

Hoe duurzaam is digitaal drukken?

Hoe duurzaam is digitaal drukken?

Digital

Wie een digitale pers gebruikt, is zich ongetwijfeld bewust van de grote voordelen ten opzichte van offset. Maar wist u dat digitaal drukken ook uit milieu-oogpunt zeer aantrekkelijk is? Een gesprek met Sander Seijsener, Market Manager Digital Printing, over de link tussen digitaal drukken en duurzaamheid.

Exact de gewenste oplage

Digital printing heeft nog niet echt een groen imago, maar volgens Seijsener is dat niet terecht. ‘In feite is het een zeer duurzame manier van drukken. Dat heeft alles te maken met de mogelijkheid tot printing on demand, waardoor in kleine volumes kan worden gedrukt. Je print op het moment dat je het drukwerk nodig hebt. Zo hoef je bijvoorbeeld van een boek niet meteen een oplage van vijftigduizend exemplaren te maken en dan maar hopen dat je ze ook allemaal verkoopt. Je kunt er eerst duizend drukken en als de vraag groter blijkt, druk je er weer vijfhonderd bij. Enzovoort. Op die manier belanden er geen boeken bij het oud papier.’

 

Eerste afdruk meteen perfect

Ook op een andere manier voorkomt digitaal drukken onnodige verspilling. Seijsener: ‘Voor drukwerk op offsetmachines is vaak veel inschiet nodig. Dat betekent dat je al snel een paar honderd vel verder bent, voordat een afdruk de gewenste kwaliteit heeft. Bij digital printing is de eerste afdruk vrijwel meteen goed. Daarmee reduceer je het papierafval aanzienlijk, tot wel 25%.’

 

Niet meer schieten met hagel

Digital printing is perfect geschikt om in te zetten voor direct mailing. Omdat het de mogelijkheid biedt om een specifieke klantengroep zeer gericht te benaderen. Seijsener: ‘Dat betekent dat een bedrijf niet meer honderdduizend folders hoeft te versturen met allemaal exact dezelfde boodschap. Dat is schieten met hagel en dat is niet meer nodig. Je kunt nu vijfduizend gepersonaliseerde folders naar exact de juiste doelgroep versturen. Dat levert een hogere conversion rate op: Per verstuurde folder gaan meer mensen tot aankoop over.’

 

Packaging ontdekt digital

Een relatief nieuwe sector waarin digitaal drukken een hoge vlucht begint te nemen is packaging. In die booming markt ziet Seijsener voor de komende jaren grote kansen. ‘Het was altijd gebruikelijk om kartonnen verpakkingen in grote straten te bedrukken en te vouwen. Als je een offsetpers inzet, moet je uitgaan van minstens vijfduizend stuks wil je uit de kosten zijn en goed kunnen gaan draaien. Gebruik je een digitale pers, dan kan het bij een oplage van één exemplaar al interessant zijn. Je hebt namelijk geen opmaakkosten en geen inschiet. Vooral voor testmarkten is dat zeer interessant. Wil je uitproberen hoe een product bij klanten valt, dan kun je heel eenvoudig bijvoorbeeld vijf of twintig, of honderd dozen bedrukken. Je hoeft geen lange runs te maken en dus ook niets weg te gooien.’

 

Nóg duurzamer dankzij eco-papier

Conclusie: wie digitaal drukt, scoort behoorlijk goed als het gaat om duurzaamheid. En de juiste papierkeuze kan het positieve milieueffect alleen nog maar versterken. Een ingewikkelde opgave is dat zeker niet, want er is inmiddels een uitgebreid aanbod aan digitale papiersoorten met milieukeurmerken zoals FSC, PEFC en EU Ecolabel. Seijsener: ‘Ik noem als voorbeeld het assortiment Digigreen, dat geschikt is voor alle digitale druktechnieken. Dat is een 50% recyclede papiersoort, dus zeer duurzaam. Dit merk wordt door Arjowiggins geproduceerd in Frankrijk. In een straal van 100 kilometer rond Parijs zamelt de fabriek gebruikt kantoorpapier in. Daarvan maken ze recycled papier met een hoge witheid, hoge opdikking en uitstekende opaciteit. Duurzamer kan het bijna niet.’

Drukkerij Zwinderman kiest voor Konica Minolta

Drukkerij Zwinderman kiest voor Konica Minolta Accurio press

Drukkerij Zwinderman heeft geïnvesteerd in een Accurio press van Konica Minolta. Deze full colour Konica behoort tot de nieuwste generatie digitale drukpersen en heeft alle mogelijke automatisering aan boord. De handtekening werd al in mei dit jaar gezet, maar om deproductie niet te veel te belasten is besloten de machine tijdens de iets rustigere vakantieperiode te plaatsen.
Aan deze investering ging een lange en grondige voorbereiding vooraf. In Amsterdam en ‘s-Hertogenbosch werden diverse machines met elkaar vergeleken. “In dit top-segment zijn de verschillen klein. Snelheid, maar vooral bijzondere papiersoorten zijn voor ons erg belangrijk.” benadrukt Edwin Zwinderman. “Je kunt het vergelijken met een pitstop in de Formule 1… het draait letterlijk om seconden.”

Drukkerij Zwinderman ging niet over één nacht ijs. “Wij willen ‘lean en mean’ produceren. Korte omsteltijden tussen de verschillende orders, met zoveel mogelijk techniek op een vierkante meter. Aan de hand van diverse beurzen in de afgelopen 2 jaren hebben wij een drietal leveranciers nauwkeurig gevolgd en geanalyseerd welke technische stappen zij vooruit hebben gezet. Onder andere zijn wij bij Konica Minolta geweest om op ons eigen papier
en enveloppen orders te testen. Een combinatie van afdrukkwaliteit, ook op bijzondere papiersoorten, samen met een hoge afdruksnelheid van 70 kleurenafdrukken per minuut is voor ons een doorslaggevende factor geweest. Ook de optie om een formaat van 33 x 130 cm te kunnen bedrukken heeft daar enorm aan bijgedragen. De markt die wij bedienen vraagt om een combinatie van snelle levertijden en kwalitatief hoogstaand drukwerk.”
De nieuwe digitale drukpers is ook voor onze webwinkel een grote aanwinst. Edwin Zwinderman: “Zeker omdat we kleine orders kunnen bundelen en gezamenlijk afdrukken op grote vellen worden doorlooptijden verkort, dus nog kortere levertijden voor veel producten.” De accuriopress vervangt één van onze huidige full colour digitale persen, maar door de hogere afdruksnelheid en snellere wisseltijden groeit de produktiecapaciteit met ca. 40 procent. “Dit is nodig om de groei van ons orderpakket te kunnen realiseren. Het aantal orders is het afgelopen jaar explosief gestegen. Daar moet je de organisatie en productie op instellen en stappen zetten op het gebied van automatisering. Bij vrijwel het gehele afdrukprocesis menselijke inbreng tot een minimum beperkt. Hierdoor is de kans op fouten nog kleiner geworden. Ons doel is met de nieuwe pers de omzet verder uit te breiden en onze klanten nog sneller van dienst te zijn.” Deze investering past bovendien in ons streven om zo duurzaam mogelijk te produceren. Zo min mogelijk afval,
uitstoot en een zo laag mogelijk inschiet (instelvellen). Dat zit gebakken in onze bedrijfscultuur.

Drukkerij Zwinderman bestaat dit jaar 28 jaar. De accurio press is begin augustus geleverd. Op dit moment wordt nog de laatste hand gelegd aan de inrichting rond de machine. Wij richten dit zo in dat alles rond de machine klaar staat zoals toner, papier en afwerkmogelijkheden zodat de pers
altijd op topsnelheid kan draaien. Na de installatie van de pers zijn onze medewerkers opgeleid door Konica Minolta zodat we er zeker van zijn dat we het maximale rendement uit onze nieuwe machine kunnen
halen.

Brandmanagement

Wat is brandmanagement?

Brandmanagement is een standaardiseringsproces voor merkmaterialen, waarbij iedereen die aan merkuitingen werkt (zowel intern als extern) bepaalde richtlijnen volgt. Denk bij externe stakeholders aan toeleveranciers, drukkers of bureaus die marketingafdeling ondersteunen. Brandmanagement is een belangrijke discipline voor iedereen die als vertegenwoordiger van jouw merk optreedt, of ze dat nou via e-mail, social media, gedrukte media, signage of een ander kanaal doen.

Als marketeers kampen met problemen op dit gebied, dreigen ze het imago en de merkbelofte van hun bedrijf in gevaar te brengen. Met speciale brandmanagementsoftware is het mogelijk mondiaal én lokaal marktmanagement te voeren en daarbij de touwtjes van de merkbeleving in handen te houden.

Wat doet brandmanagementsoftware?

Het kerndoel van brandmanagementsoftware is als volgt: jouw merk opbouwen en beschermen via alle kanalen die je gebruikt om klanten, potentiële klanten en partners te bereiken en met hen te communiceren. Brandmanagementsoftware werkt anders dan processen en systemen die door een bedrijf zelf zijn ontwikkeld. Deze technologie is speciaal ontwikkeld voor de problemen waar marketeers tegenaan lopen.

Quote van Gleanster’s Guide to Content Marketing Technologies: “Marketeers hebben unieke en specifieke behoeften op het gebied van contentmanagement. Het lukt organisaties echter steeds minder goed om grip te houden op de chaos van multichannel contentproductie. Vaak kunnen ze met deze middelen de efficiëntie en effectiviteit van hun marketing niet optimaliseren.”

Met brandmanagementsoftware kunnen marketeers de contentcreatie en -uitvoering in betere banen leiden, vooral als ze deel uitmaken van grote teams met leden op verschillende locaties, en werken met een waaier aan online- en offlinekanalen.

Een complexe situatie. Voor teams die over de hele wereld zijn verspreid, telt de schaalbaarheid van deze technologie dan ook extra zwaar. Dit is zelfs een van de belangrijkste eisen. De software wordt binnen grote ondernemingen vaak aan de backofficekant van de marketingafdeling gebruikt, omdat hier de contentmarketingmotor draaiende wordt gehouden.

Wat maakt brandmanagementsoftware zo belangrijk?


Brandmanagementsoftware legt een basis voor iedereen die naar buiten toe communiceert. Hiermee garandeert de organisatie dat alle merkuitingen de juiste branding hebben en voldoen aan de regels van het bedrijf, ongeacht het gebruikte kanaal. De software dient drie duidelijke doelen:

– Bescherming van merkidentiteit en -integriteit
Je merk is een optelsom van alle contactmomenten tussen de klant en jouw organisatie. Bij elke uiting moet de merkidentiteit dan ook worden gehandhaafd; een enorme verantwoordelijkheid. Als een uiting onsamenhangend is en de branding, de boodschap of het ontwerp niet klopt, kan dit het merk schade toebrengen.

– Hulpmiddel voor sales enablement
Salesteams rekenen op snelheid en relevantie. Ze moeten snel toegang hebben tot content die niet alleen de juiste branding heeft, maar ook relevant is voor de (potentiële) klant voor wie ze de content nodig hebben. Met brandmanagementsoftware krijgt een salesteam supersnel de juiste, goedgekeurde assets in handen. Daarbij is het bovendien mogelijk e-mails, PowerPoint-slide’s, hand-outs en andere soorten middelen te personaliseren. Als ze niet over deze mogelijkheden beschikken, willen salesteams nog weleens het heft in eigen handen nemen – met alle gevolgen van dien. In hun pogingen de content op hun doelgroep af te stemmen, bedenken ze middelen die niet zijn goedgekeurd en evenmin aan de regels van het bedrijf voldoen.

– Marketingportal met ‘zelfbediening’
Goedgekeurde middelen zijn beschikbaar waar en wanneer je ze nodig hebt. Daarom hoeven fieldmarketeers het marketingteam niet lastig te vallen met verzoekjes om marketingmaterialen en kunnen ze als het ware zichzelf bedienen. Zo hoeven er minder losse middelen te worden gemaakt, omdat teamleden de goedgekeurde middelen op elk gewenst moment kunnen aanpassen, waar ze ook zijn.

 

Bron: Werktrends.nl

Webwinkel winstgevend ?

Waarom stenen winkels winnen (en webwinkels verliezen)

Een paar maanden geleden verscheen Waarom stenen winkels winnen. En webwinkels verliezenHans van Tellingen schreef dit boek met achttien medeauteurs, allen retailspecialist. Steeds meer deskundigen geloven – en kunnen onderbouwen – waarom stenen winkels zullen winnen. Zij betogen dat een verdienmodel met een webwinkel en thuisbezorging een verliesgevende activiteit zal blijven.

In dit artikel staan de belangrijkste conclusies van het onderzoek waaruit blijkt dat de stenen winkel nog steeds toekomst heeft. Sterker nog: de stenen winkel heeft dé toekomst.

Een belangrijk deel van het boek Waarom stenen winkels winnen. En webwinkels verliezen is gewijd aan webwinkels. Kleine spelers, maar ook grote spelers. Zoals Amazon en Zalando. En, dichter bij huis: Bol.com en Coolblue. Ook het onlinesupermarktbedrijf Picnic komt aan de orde. Een bedrijf met een van de gammelste verdienmodellen van Nederland.

Webwinkel maakt geen winst

Hans van Tellingen

Hans van Tellingen is geograaf en regioloog en is directeur/eigenaar van winkelcentrumonderzoeker Strabo bv. Hij is hoofdauteur van Waarom stenen winkels winnen. Hij schrijft de komende tijd diverse blogs over dit onderwerp.

Wist u verder dat er eigenlijk geen enkele grotere webwinkel is die winst weet te maken? Dat er zwaar gemarchandeerd wordt met soms gepubliceerde (bruto) winstcijfers die in werkelijkheid grote nettoverliezen blijken te zijn? Hoe dat zo kan? U hebt natuurlijk allemaal gehoord over verzendkosten die niet rekening gebracht worden. En hoge percentages retourzendingen (bij Zalando meer dan 50 procent). Helder is dat daardoor winst maken bemoeilijkt wordt. Maar er is meer aan de hand. Want een Bol.com is uiteindelijk een onlinewarenhuis. Met niet-unieke producten die je overal kunt kopen. Bol wordt daarmee gedwongen om tegen uiterst scherpe prijzen te verkopen. Prijzen die op of onder de inkoopprijs liggen. En tja, dan ben je niet winstgevend. Maar zwaar verlieslatend juist.

En daarbij: op het internet hebben klanten vaak een korte kassabon. Ze kopen alleen het hoognodige, vaak maar één product. Terwijl de stenen winkel vaak een langere kassabon te zien geeft. Consumenten kopen ‘in het echt’ vaak meer producten dan ze oorspronkelijk van plan waren te kopen. En zeg nou zelf: het is een stuk goedkoper om 1.000 klanten naar je winkel te krijgen. Waar ze dan 5.000 producten kopen, vanwege die lange kassabon. Want 1.000 producten – niet veel meer dan dat vanwege de korte kassabon – bij 1.000 mensen bezorgen valt een stuk duurder uit. Het is geen hogere wiskunde.

Webshops schadelijk voor de maatschappij?

En zeg nou zelf. Zo’n webshop brengt vaak een hoop ellende met zich mee. Die bestelbusjes verstoppen de stad. En vervuilen deze. En leuk hoor, dat gratis retourneren van – vaak al gedragen – kleding. Maar het wordt minder leuk als je weet dat 90 procent hiervan vernietigd wordt. Webwinkels zijn daarmee grote vervuilers. Verder betalen webwinkels geen winstbelasting. Logisch. Want ze maken geen winst. Ze leveren dus geen bijdrage aan de Belastingdienst. En dus aan de overheid. En aan de maatschappij. Verder hebben banken webwinkels vaak stevig gefinancierd. Je houdt je hart vast. Want banken lopen terugbetaling mis. En we weten allemaal dat in 2008 banken gered moesten worden door de staat. Dus in feite door de belastingbetaler. Door u dus. Laten we hopen dat dit zich niet herhaalt.

Het einde van de onlinesupermarkt en het gammele verdienmodel van Picnic

En dan Picnic. De onlinesupermarkt. Heeft naar eigen zeggen lagere kosten omdat ze geen vastgoed bezitten of huren. Dat is natuurlijk maar ten dele waar. Er zijn geen stenen supermarkten. Klopt. Maar Picnic beschikt wel over een fors aantal distributiecentra en -hubs. Met jeuktaal ook wel fullfillment centres genoemd.

Picnic bespaart eigenlijk maar hooguit 4 procent op het niet huren van een supermarkt. Want dat zijn de werkelijke maximale kosten van de huur daarvan. Omdat Picnic veel meer personeelskosten heeft dan een gewone supermarkt – en bezorgen lang niet zo efficiënt is als mensen naar je winkel toe laten komen – is Picnic verliesgevend. En zal altijd verliesgevend blijven. Een voorbeeld? Volgens eigen zeggen bedraagt in 2017 het verlies van Picnic ruim 45 miljoen euro. Op een jaaromzet van 100 miljoen euro. Dat is best knap.

The Greater Fool Theory

Elke webverkoop – en dat geldt al helemaal voor supermarktproducten – is onderdeel van The Greater Fool Theory. Als Albert Heijn bijvoorbeeld streeft naar een groot onlineaandeel, dan schiet Albert Heijn zichzelf financieel in de voet. Dit gaat namelijk direct ten koste van de winst. Maar toch gaat Albert Heijn – vooralsnog – door. Als Jumbo met meer verlies dan Albert Heijn een kleiner online marktaandeel realiseert (dan Albert Heijn), dan heeft Albert Heijn volgens The Greater Fool Theory toch gewonnen. Het is maar wat je een verdienmodel noemt.

Maar dat groeit toch heel hard? Dat onlineaandeel voor supermarkten?

Relatief gezien zeker. Dat klopt. Maar de absolute jaarlijkse groei van fysieke supermarkten – 4 procent – is nog steeds groter dan het totale onlineaandeel, minder dan 3 procent. En daarbij, zo blijkt uit het Verenigd Koninkrijk, het onlineaandeel van supermarkten zal sneller stokken dan u denkt. Bij de westerburen is dat zo’n 6 procent à 7 procent. En dat lijkt het absolute plafond.

Vrouwen willen winkelen

U leest het goed. De retail is geen genderneutrale sector. Vrijwel alles draait om de vrouw. En haar bestedingsgedrag. Nu zijn er zeker vrouwen die niet van winkelen houden. Al zijn dat er niet zo heel veel. En er zijn ook zeker mannen te vinden die wél van winkelen houden. Al zijn dat er ook niet zo veel. Maar bottom line is: er zijn gemiddeld gezien grote verschillen tussen vrouwelijk en mannelijk winkelgedrag.

Wat zijn de belangrijkste conclusies?

• Tweederde van de bezoekers in Nederlandse winkelgebieden is vrouw;
• Vrouwen blijven langer;
• Vrouwen bezoeken meer winkels;
• Vrouwen besteden meer;
• Vrouwen kopen veel in modewinkels en warenhuizen;
• Vrouwen kopen ook in de favoriete winkels van mannen;
• Vrouwen bepalen boodschappenlijstjes;
• Mannen bemoeien zich niet met vrouwenaankopen. Vrouwen bemoeien zich wel met mannenaankopen;
• De vrouw wikt, weegt en besluit, de man vraagt toestemming.

De belangrijkste conclusie? Laat mannen thuis. Deze willen vaak meteen weer weg. Hoe langer echter een consument verblijft, hoe meer deze besteedt. Vrouwen zijn – meestal – dol op winkelen. En moeten met andere vrouwen op pad gaan. Dan verblijven deze langer. En gaat de winkelomzet omhoog.

Zolang er vrouwen zijn, wordt er dus gewinkeld. In stenen winkels welteverstaan. En mannen blijven thuis. Of kachelen maar wat achter de vrouwen aan. Winkelen is onderdeel van ons wezen. Ons zijn.

Bezoeker wil parkeren

Sommigen willen ons doen laten geloven dat autobereikbaarheid en parkeergelegenheid er niet toe doen. Soms zelf onderbouwd met zogenaamd wetenschappelijk onderzoek. Bijvoorbeeld dat bezoekers die met de fiets of lopend komen meer bijdragen aan de winkelomzet dan mensen die met de auto komen. Niets is minder waar. Deze mensen bedienen zich van ‘Diederik Stapelonderzoek’. Onderzoek met verzonnen data. Of gemanipuleerde data.

Hoe zit het dan wel? Winkelcentrumonderzoeker Strabo heeft in meer dan vijfhonderd winkelcentra en -gebieden onderzoek verricht. En wij kennen de aantallen bezoekers. De omzet. En de ‘modal split’. Dus met welk vervoermiddel de bezoekers zijn gekomen. Hieruit kunnen wij de echte feiten destilleren. En deze zijn helder. Eenduidig. En duidelijk:

• Gemiddeld wordt een winkelgebied bezocht door 45 procent klanten die met de auto zijn gekomen. De autobezoekers zijn goed voor 61 procent van de omzet. Autobezoekers besteden namelijk twee tot drie keer zoveel als mensen die met het openbaar vervoer, de fiets of lopend zijn gekomen;
• Als in een winkelgebied betaald parkeren wordt ingevoerd, kost dat tegen de 20 procent aan klandizie. En is er een negatief omzeteffect van bijna 30 procent;
• Als in een gebied – deels, bijvoorbeeld met blauwe zones – gratis parkeren wordt ingevoerd – daar waar het eerst niet gratis was – leidt dat tot tegen de 15 procent extra bezoekers. En 20 procent tot 25 procent extra omzet.

En de belangrijkste conclusie? Deze is als volgt. In winkelgebieden met gratis parkeren is er 14 procent extra bezoekers. En is er sprake van 20 procent meer winkelomzet. No parking no business? Het geldt nog steeds. En dat blijft gelden. Het autobezit en -gebruik nemen nog steeds toe. En dat zal zo blijven.

Blurring en beleving met betekenis

We gaan steeds beter eten en drinken in Nederland. Gelukkig. Er komen steeds meer horeca-units bij. En daarbij neemt het aandeel horeca in de retailomzet toe. Maar het allerleukste? Er wordt steeds vaker ‘gemengd’. Of ‘geblurd’, op zijn Engels gezegd.

Winkels verkopen steeds vaker maaltijden. En verstrekken steeds vaker drankjes. Terwijl sommige restaurants ook producten verkopen. Er komen steeds meer succesvolle initiatieven die als een mix van horeca, winkel en marktkraam gezien kunnen worden. Zoals de Markthal en Fenix Food Factory in Rotterdam. Blurringmoet dan ook vanzelfsprekend zijn. En alle ruimte krijgen die nodig is. Functiemenging speelt namelijk een belangrijke rol bij de voortdurende nood van de retailer om zich te blijven profileren en positioneren. Het is de kunst je gasten te verleiden om zo lang mogelijk bij jou in de winkel te verblijven. Een hogere verblijfstijd leidt namelijk tot hogere bestedingen. Dat is een feit.

Als blurring al een ‘jeukwoord’ is, dan is ‘beleving’ dat helemaal. Maar consumenten willen er steeds meer voor betalen. Voor ‘beleving met betekenis’, welteverstaan. Een belevenis is een belangrijk economisch goed geworden. Dat je kunt produceren en verkopen. Bijvoorbeeld in de vorm van voedsel en drank. Maar ook in de vorm van vermaak.

Denk aan winkels met het karakter van een tentoonstellingsruimte. En de vele evenementen in de Rotterdamse Koopgoot. De attractie helpt de transactie te realiseren en levert meerwaarde op. Hoe zorg je voor betekenis? Door ervoor te zorgen dat de gecreëerde belevenis bij de winkel, plek en klanten past. Het moet ‘authentiek’ zijn. Op een uitgekiende en goed geregisseerde belevenis in een belevingsvolle omgeving volgen ook commerciële successen. Al wordt échte beleving met betekenis nog steeds gevormd door ‘service en ondernemerschap’. Verwen je klant. Hou van je klant. Dat is de essentie van retail. Nog steeds. Nog meer dan voorheen.

#WatNouLeegstand

Velen hebben het over de scherp oplopende winkelleegstand. Toegegeven, van 2007 tot en met 2015 nam de gemiddelde landelijke leegstand toe. Van 4,6 procent (een ‘gezonde frictieleegstand’) naar 7,5 procent. Initiatieven als de ‘Retailagenda’ roepen op om 20 procent uit de markt te halen. Dat is vreemd. Want die leegstand is – op het maximum in 2015, dus 7,5 procent – een stuk lager dan die 20 procent. Maar het wordt nog gekker. Of eigenlijk beter. Want het is waar dat – sinds de jaren negentig – het aantal winkels met ongeveer duizend per jaar afneemt. Maar qua metrage is de voorraad in crisistijd toegenomen. Met maar liefst 2,3 miljoen vierkante meter. Naar een totaal van iets meer dan 31 miljoen m². Zonder deze extra toevoeging aan de voorraad zouden wij nu uitkomen op een theoretische leegstand van 0 procent.

En de echte leegstand? Die neemt sinds 2015 scherp af. Naar 6,7 procent nu. De verwachting is dat deze verder afneemt. En dat terwijl de totale voorraad niet zal krimpen (of hooguit met een paar procentjes, maar voor hetzelfde geld komt er 1 procent of 2 procent bij). Die 20 procent uit de markt nemen, is totaal niet nodig. En werkt contraproductief. Want op de beste plekken is er vaak een schreeuwend tekort aan winkelmeters. Vaak voor internationale ketens die in Nederland willen neerstrijken. Maar geen geschikte grote units kunnen vinden.

Er is dus geen landelijk winkelleegstandprobleem. Okay, in kleinere middelgrote steden als Oldenzaal, Geleen, Delfzijl, Zeist, Schiedam zijn er soms ongezond hoge leegstandpercentages. Daar moet je inderdaad saneren. Maar op sommige plekken is er een tekort aan winkelruimte. Maar in succesvolle stadsdeelcentra – zoals Stadshart Amstelveen, Gelderlandplein Amsterdam en Alexandrium Rotterdam – en grote binnensteden (de grootste 20 tot 25) is er zelfs sprake van uitbreidingsruimte. En vergeet niet de – grotere – wijkwinkelcentra. Die met twee of meer supermarkten. Ook daar is de leegstand laag. En wordt veel omzet gegeneerd. Mensen blijven hun dagelijkse boodschappen doen. We moeten immers eten. En elkaar ontmoeten. Retail is geen raketwetenschap. Retail draait om elkaar ontmoeten. Omdat mensen dat fijn vinden.

En de winnende winkelketens? Dat zijn Rituals. Primark. Action. Bever. En Decathlon. En nog veel meer. Ook sommige zelfstandige winkeliers komen weer enorm op. Maar vergeet met name de sterke en succesvolle supermarkten niet. Zoals VOMAR. Lidl. En Jumbo. Maar ook Plus. Marktleider Albert Heijn (ondanks een wat onduidelijke koers de laatste paar jaar). En lokale spelers als Jan Linders en Deen. Ook zij doen prima zaken. En halen mooie groeipercentages. En winsten.

Er is behoefte aan een warenhuis

Wie een winkel van Hudson’s Bay binnenloopt, zou het misschien niet zeggen maar warenhuizen worden weer winnaars. De Bijenkorf bewijst dat je succesvol kunt zijn. Maar dit luxe warenhuis is slechts voor 10 procent tot 15 procent van de bevolking weggelegd. Tegenpool Action is ook een succes. In feite ook een warenhuis omdat je er ‘alles’ kunt kopen. De HEMA – die het overigens gaat redden – is en blijft populair. Maar heeft een niet al te breed aanbod.

Hudson’s Bay echter gaat gebukt onder arrogantie. Kleurloze collecties. En onervaren personeel. Met moderne winkels, een groot assortiment en goed personeel wordt zo’n warenhuis wel een succes. Zelfs onder de naam V&D.

Nederlanders houden namelijk van grabbelen en graaien. Zoals tijdens mooie kortingscampagnes als het Prijzencircus. Ze willen acceptabele kwaliteit. Voor niet al te veel geld. Met een goede prijs-kwaliteitverhouding ben je in staat om een goede deal met de Nederlander te maken. Tachtig procent van de Nederlanders is namelijk te beschouwen als ‘Middenlander’. Oftewel de gemiddelde Nederlander. Die je kunt typeren als ‘vergeten consument’. Met alleen een Bijenkorf, een Action en een HEMA wordt deze gemiddelde consument maar matig bediend.

Wat moet je doen om een winkelwinnaar te zijn?

Het is al eerder genoemd. Retail is eigenlijk niet zo heel moeilijk. En is mensenwerk. Hou van je zaak. Hou van je producten. Weet er met liefde over te vertellen. Hou van je klant. Zoek de oprechte verbinding met die klant. Doe niet moeilijk over retouren. En wees – als je zelfstandig bent – voorzichtig met korting. Tegen de prijzen van ketens kun je toch niet op. Geef liever een cadeautje. Een extraatje. En focus op je eigen plek. De winkel. Gebruik internet – social media – om mensen naar je winkel toe te halen. Via passende evenementen. Mooie acties. Maar bovenal met liefde. Mensen waarderen oprechtheid. Het zal beloond worden. Het gaat om service. En ondernemerschap.

Endorfinekick

Sommigen zeggen dat het niet meer om de transactie gaat. Maar alleen om de attractie. Dat zijn de mensen die zeggen dat het niet meer gaat om de ‘place to buy’. Maar om de ‘place to be’. Vaak gevolgd door de uitspraak: ‘delen is het nieuwe hebben’.

Tja, dat is wat mij betreft ‘wishful thinking’. Het gaat namelijk wel degelijk om de transactie. De attractie is ondersteunend. Transactie is dus de nieuwe attractie. Of beter: de transactie is terug van nooit weggeweest. En die ‘place to be’? Die bestaat niet als er niet eerst een ‘buy’ plaatsvindt. Verder is ‘hebben het nieuwe delen’. Of beter: is hebben terug van nooit weggeweest. Delen is een kleine niche. Altijd al geweest. En dat zal zo blijven.

Mensen willen bezitten. Mensen willen consumeren. Mensen willen kopen. Dat is in ons DNA verankerd. Niets geeft een grotere endorfinekick als het aanschaffen van een mooi product. Retail moet erin slagen om de gelukshormonen te prikkelen. Als je dat doet, voorspel ik je een gouden toekomst.

Retail draait om de plek

Retail draait om ‘de plek’. De locatie. Mensen moeten het leuk vinden om naar die plek te komen. Internet en online zichtbaarheid kunnen daarbij helpen. Maar uiteindelijk moeten mensen het naar hun zin hebben op die plek. Daar waar ze een drankje nuttigen. Een hapje eten. En en passant ook de nodige producten kopen. Alles tegelijk. Soms alleen. Maar het liefst samen met andere mensen.

Dán slaag je erin om als retailer die lange kassabon te verkrijgen. Consumeren doet de mens dus het liefst in een fysieke ruimte. En zo weinig mogelijk achter zijn laptop. Tablet. Of smartphone. Winkelen is leuk. Consumeren is fijn. En is een activiteit die in de mens verankerd zit. Als onderdeel van ons DNA. Als onderdeel van ons wezen. Als onderdeel van ons zijn.

“Consistentie in afdrukkwaliteit en dat met een kortere insteltijd”

“Consistentie in afdrukkwaliteit en dat met een kortere insteltijd”

Stabiele printkwaliteit, meer afwerkingsmogelijkheden, groter instelgemak, lagere kosten

Samenvatting

Als het gaat om kwaliteitsdrukwerk, speelt Drukkerij Zwinderman uit Gieten al jaren mee op het hoogste niveau. De onderneming bestaat al sinds 1992 en weet haar kwaliteitsreputatie anno 2019 nog steeds waar te maken. Door de jaren heen evolueerde Drukkerij Zwinderman van  offset-drukkerij naar een fullservice, allround grafisch dienstverlener. Eigenaar Edwin Zwinderman: “We werken al jaren naar volle tevredenheid met de nieuwste productieprintsystemen. Nu we een stap voorwaarts zetten, is het voor ons logisch om opnieuw te gaan voor de aanschaf van een kwalitatief gezien beste systeem.”

Tot de klanten van Zwinderman behoren vele groothandels, webwinkels en producenten. Zwinderman Sr.: “De laatste jaren hebben we een groei van het printvolume gezien, met name op het gebied van brochures, briefpapier, enveloppen en drukwerk met meer afwerkingen. Daar spelen we graag op in. Omdat het contract voor de bestaande systemen ten einde liep, hebben we gezegd: dit is hét moment om voor een opwaardering te gaan. Met meer afwerkingsmogelijkheden, meer stabiliteit in printresultaat en – als het even kan – tegen lagere kosten.”

Snelheid en kwaliteit
Konica Minolta stelde de combinatie voor van een AccurioPress C3070 met daarbij IQ501 Intelligent Quality Care voor de automatisering en vereenvoudiging van de operatorprocessen. De C3070 word in augustus opgeleverd. Edwin Zwinderman toont zich enthousiast over de snelheid en de kwaliteit.

“Bij een paar duizend periodieken ligt de voorkeur bij offset, maar als die planning vol is, dan is de AccurioPress een prima uitwijkmogelijkheid. Je kunt daarmee zo snel produceren: binnen een paar minuten heb je je eerste exemplaar al. Ook in kwaliteit heeft Konica Minolta zichzelf met deze digitale pers overtroffen. Die is hoog en constant. Er zitten geen schommelingen meer in het printresultaat. Dat is voor ons een grote plus, zeker bij telkens terugkerende opdrachten.”

Meer afwerkingsmogelijkheden
Ook over de afwerkingsmogelijkheden is Zwinderman lovend: “We maken hier regelmatig een catalogus cq. -map, bestaande uit vijfhonderd pagina’s inhoud. Voorheen moest die inhoud nog met een aparte machine worden vergaard. Nu sturen we het document naar de AccurioPress. Die zet alles op inslag, drukt en vergaart alles. We hoeven alleen nog de boorgaten aan te brengen en de tabbladen tussen te voegen.”

Kwaliteitsbewaking en instelgemak
Bij Drukkerij Zwinderman zijn ze zeer tevreden met de IQ-501 Intelligent Quality Care. Via een closed-loop controlesysteem worden tijdens het afdrukken de afdrukresultaten gecontroleerd en gecorrigeerd, waarmee de kleurconsistentie en de registratienauwkeurigheid zijn gewaarborgd.

Zwinderman: “De insteltijd is veel korter, omdat de unit je veel werk uit handen neemt. Je voert het papier in, kiest een van de papierprofielen (die eveneens eenvoudig kunnen worden aangemaakt met de IQ-501 – red.) en alles wordt automatisch geregeld. Bijvoorbeeld het afstellen van de kleur en het register. Behalve tal van proefprints, en dus papier, scheelt ons dat heel veel tijd. Zeker bij de kleinere opdrachten zijn we nu twee keer zo snel klaar.”

Uitbreiding productportfolio
De nieuwe productieprintstraat had voor Zwinderman nog een aardige verrassing in petto: “We kunnen nu ook banners van 1,30 meter printen en 4 luik in A4. Daarmee hebben we weer een nieuw producten voor onze klanten.”

Zwinderman’s collega’s tonen zich tevreden met de nieuwe productieprintoplossing van Konica Minolta: “Ik hoor totaal geen wanklanken. Dan weet je dat het goed is.” Ook in financieel opzicht zijn ze bij Zwinderman blij met de combinatie van de AccurioPress C3070 en de IQ-501: “De productie ligt hoger, het papierverbruik is gedaald en de maandkosten zijn ook nog eens lager. Ja, deze opwaardering van ons machinepark gaat in alle opzichten goed uitpakken.”

“De duidelijke meerwaarde van drukwerk”

“De duidelijke meerwaarde van drukwerk”

Drukwerk blijft geliefd. Werktrends zette een aantal ontwikkelingen op een rijtje die deze stelling onderbouwen: “Veranderingen in de regelgeving, innovaties en de bundeling van verschillende technologieën, zoals kunstmatige intelligentie (AI) en augmented reality (AR), leiden ertoe dat drukwerk zelfs een glansrol kan vervullen.”

Marketeers hebben een verkeerd beeld van drukwerk. Uit onderzoek blijkt dat kranten, tijdschriften en direct mail wat rendement betreft van alle mediakanalen respectievelijk op de derde, vierde en zesde plaats staan, terwijl sommige reclamemakers en marketingbureaus kranten en direct mail op plaats zeven en tijdschriften op plaats tien schatten. Er kan allerlei moois gebeuren als we dat misverstand bij marketeers weten weg te nemen:

1. Direct mail en AVG

Toen de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) op 25 mei 2018 in werking trad, werd al snel duidelijk dat e-mail het onderspit zou delven en dat direct mail aan belang ging winnen. Voor die laatste heb je immers geen toestemming of aanmeldingen nodig, waardoor een direct-mailcampagne daadwerkelijke interesse bij de ontvanger kan aanwakkeren.

2. Zakelijke groei

Uit het CMO-onderzoek van Dentsu Aegis uit 2018 blijkt dat Europese marketeers de druk voelen om steeds meer groei te behalen, merken krachtig aan te sturen en een betere algehele klantervaring te bieden. Drukwerk is voor die drie doelen het medium bij uitstek.

3. Digitalisering

De wens om overtuigende campagnes op te stellen, leidt tot een versterking van digitaal drukwerk binnen de multichannelmarkt. De kosteneffectiviteit en kwaliteit doen niet onder voor die van offsetdrukwerk, terwijl je daarnaast personalisatie kunt aangrijpen om, op basis van data, doelgericht campagne te voeren.

Lees het volledige artikel over de meerwaarde van drukwerk op het Werktrends-portal van Ricoh.

Print versus digitaal

“De ‘revival of print’ is ingezet”

“Er is een omslag van digitaal naar print te zien: brochures, leaflets en zelfs weer relatiemagazines”, stelt Medard Scholten. De reden: “E-mailmarketing is over het hoogtepunt heen. De populariteit van dit medium is de oorzaak van zijn eigen ondergang.”

Scholten komt tot dit inzicht, omdat hij als directeur van vertaalbureau Blauvelt Doublenative ‘een duidelijke tendens naar print’ constateert: “Zoals uitzendbureaus indicatoren voor de economie zijn, zo zijn vertaalbureaus indicatoren voor trends in teksten en gebruikte media. (…) Tot 2017 was alles georiënteerd op internet – websitevertalingen, SEO-georiënteerd, e-mailnieuwsbrieven; alles kort, krachtig en met een duidelijke ‘call to action’. Nu zien wij een omslag van digitaal naar print.”

Er zijn volgens Scholten verschillende oorzaken voor deze ‘revival of print’. Klanten krijgen een dermate grote hoeveelheid digitaal leesvoer te verwerken, dat commerciële boodschappen veel minder opvallen. Ook de trefkans van websites staat onder druk. En er is bezorgdheid over de nieuwe regels voor telemarketing. “De oplossing? Inderdaad: weer, zoals vroeger, door een gelikte brochure in de bus te doen”, zegt Scholten, die in zijn artikel (dat op Adformatie.nlen BouwKennisBlog verscheen) benadrukt dat het daarbij gaat om de interactie tussen print en digitaal: “Print voor ‘attention & interest’ en digitaal voor ‘desire & action’.”