Het leven begint met een geboortekaartje en sluit af met de rouwkaart. Tussen die twee momenten sturen we elkaar miljoenen wenskaarten.

Kaartjes versturen is een kwestie van grote getallen. Postbedrijf PostNL ontfermde zich vorig jaar over zo’n 85 miljoen kaarten. Concurrent Sandd, die een eigen, goedkopere postzegel introduceerde, verkocht daarvan ten minste 12 miljoen.

De postverzenders hebben het er druk mee, zeker rond de feestdagen. Om de kerstpost snel te verwerken worden extra mensen ingezet, aangevuld met tijdelijke krachten. In de decembermaand maken de chauffeurs extra ritten langs postkantoren en pakketpunten. In die maand worden de 16.000 brievenbussen in ons land ook op zondagen geleegd. Rond de feestdagen werden er in het afgelopen jaar zelfs tijdelijk 1700 extra kartonnen brievenbussen geplaatst in de postkantoren. Met name zakelijke kerstkaarten worden steeds vaker online besteld. De online drukkers melden een flinke groei, tot soms wel 50 procent.

14_06_dp_wenskaarten

Een winkel kan een serieuze omzet behalen met de verkoop van wenskaarten, zo blijkt uit onderzoek van de tabaks- en gemakswinkels. In 2016 bedroeg de gemiddelde omzet van wenskaarten per winkel €40.475.

Per saldo worden er minder kaartjes verstuurd en dat heeft natuurlijk te maken met de opkomst van het gebruik van online communicatiemiddelen. Maar die opkomst heeft twee gezichten. De drempel om een boodschap of felicitatie via social media te versturen is bijzonder laag. Tegelijkertijd vindt men het belangrijk dat een bericht persoonlijk en oprecht is. Nederlanders communiceren steeds vaker online, maar zelf worden ze liever via offline communicatiemiddelen benaderd. Het liefst ontvangen Nederlanders een handgeschreven kaart, en dan gaat de voorkeur uit naar een verjaardagskaart.